Jun 4, 2009

Election in Denmark on sunday


This entry will mostly be in danish since it's probably most interesting for the danes that's following my blog.

I've just done my duty today; I just came home from voting for the European Election in Denmark. The actual election takes place on sunday, but I mail-voted today so I won't have to stand in line on sunday. We have to vote on two things this time; which danish politicians we want to represent us in the European Union. And the other thing is wether or not we want a change in our constitution so the royal children are born equaly and both sexes can inheritage the throne.

I'm not one of those who keeps what I votes a secret so here it goes:

I votes yes to the change of the constitution - I think we live in a modern society and royal baby boys and baby girls should have the same rights.

I votes for the Socialdemocrates for the European election. And my votes went personally to Mikkel Schøler who I think has fought he his spot down in Bruxelles.


Have you voted? Don't forget to vote!!

----------------------------------------

Okay, det her er et af de mere seriøse indlæg. Slet ikke fashion related, what so ever. I dag har jeg gjort min pligt som dansk statsborger - jeg har været nede og brevstemme til Europa Parlements valget og folkeafstemningen omkring tronfølgeloven. Jeg har valgt at brevstemme for at undgå den lange kø på søndag + jeg ved at jeg har en del planer på søndag. Jeg vil først lige sige, at jeg synes det er utrolig vigtigt at alle får stemt til valget. Jeg er lidt ærgelig over, at se at folk synes EP-valg er mindre vigtige end andre valg herhjemme. Kom nu op af sofaen - "sofavælger"-stemplet er ikke et fedt et at ha' på sig. Hvis du synes alle politikkerne er nogle fjolser, så gå ned og stem blankt. På den måde har du vist, at du faktisk ikke er ligeglad med alting, men bare ikke kan lide udvalget du har at vælge i mellem!


Jeg har aldrig været en der skjuler hvad jeg stemmer på til valg. Mest af den grund, at jeg ikke helt kan se hvorfor jeg skulle? Jeg er ikke flov over mit valg og hvis jeg ikke tør at stå ved min egen mening, så er jeg da en fesen én af slagsen. Så her er hvordan jeg stemte i dag:

Jeg stemte først ja til en ændring af tronfølgeloven. Jeg har kun overvejet, at stemme enten ja eller blankt. Blankt fordi jeg lidt synes den siddende regering har presset denne afstemning ned over hovedet på os. Og desuden synes jeg deres tv-reklame der kører pt er usmagelig - se den selv her på youtube. Jeg endte dog med at stemme ja, da jeg går ind for ligestilling samtidigt med at jeg egentlig også er pro-kongehuset. Mange benytter nemlig denne afstemning til at stemme blankt eller nej for at vise deres modstand til kongehuset. Og for mig og se er det det samme som at blive spurgt om man vil ha' æbler eller bananer, hvorved man istedet begynder at diskutere hvad forskellen på frugter og grønsager er.
Du kan se hvad andre kendte danskere har stemt/tænkt sig at stemme til tronfølgeloven her

Jeg har til selve Europa Parlementet stemt på liste A, Socialdemokraterne. Min stemme er iøvrigt gået personligt til Mikkel Schøler som jeg synes har ført en fantastisk valgkamp. Jeg skal da ikke skjule, at han er en af mine venner, men derfor synes jeg stadig han er dygtig. Jeg har også venner i andre partier og de har jo ikke fået min stemme selvom vi er venner. Så billigt er min stemme ikke købt. Du kan læse mere om Mikkel Schøler her på http://mikkelieu.dk/ (Og så vil jeg gerne lige indskyde, at Mikkel faktisk tænker på os modeduller... da der var lagersalg for Malene Birger i Odense for nogle uger siden, da tog han ud kl. 05 og delte rundstykker, varm kaffe og varm kakao ud til alle de frysende piger i den lange kø).

Hvis du gerne vil stemme på en du har set lidt mere til, så kan jeg også varmt anbefale dig at stemme på Dan Jørgensen. Ham har jeg også mødt flere gange og har fulgt ham flere år. Han har allerede siddet en periode nede i Bruxelle og har gjort et fantastisk stykke arbejde. Nogle af jer kan måske huske ham fra hans film "Kampen Mod Kemikalierne" som har været sendt flere gange på tv2. Den handler om hvordan venstrefjølen har kæmpet for, at få en masse giftige stoffer forbudt i bla. mad og legetøj. Det har været en kamp eftersom de danske borgerlige har kæmpet og stemt imod disse forslag. Besøg Dan på hans hjemmeside her


Har du stemt? Husk det nu!

2 comments:

AstridP said...

Jeg kan godt lide at vi næsten har lavet det samme indlæg :D
Bortset fra jeg er ærkeliberal og siger ja tak til Jens Rohde, hehe ..
Men er enig i mange af dine punkter :D

Miss Jeanett said...

Hehe ja, så er vi ikke helt enige der. Synes det er så tydeligt at Jens Rhode ikke rigtig gider. De skulle ha' fundet en der faktisk brændte for det istedet for!

Men der er heldigvis plads til at vi alle har forskellige meninger :)