Aug 20, 2010

Banankage med chokolade

Photobucket

Igår bagte jeg den her banankage (jeg var totalt hausfrau igår - ryddede op, vaskede op og bagte). Og der er heldigvis mere tilbage! Nøøøøj, den var god. Banankage har altid været en af mine favorit kager og den skal helst være rigtig dejlig svampet (og så SKAL den være med chokolade). Jeg var så utålmodig igår, at jeg simpelthen ikke kunne vente indtil chokoladen var størknet (som i kan se på billedet) - jeg MÅTTE simpelthen smage. Hvis i også skulle få lyst til at bage en weekend-kage, så er opskriften her:

Banankage med chokolade (ca. 8 personer - eller EN meget kageglad fashionista):

170 gram sukker
3 æg
125 gram hvedemel
1 tsk bagepulver
2 tsk vaniljesukker (jeg puttede vist 3-4 i... det skader ikke!)
100 gram smør
3-4 bananer
200 gram mørk chokolade (100 gram i kagen + 100 ovenpå kagen)
Jeg tilføjede også 1-2 tsk vanilje essens - men det var bare fordi jeg alligevel havde det.

Smelt smøret og bland det sammen med alle de andre ingredienser pånær bananerne og chokoladen. Mos derefter bananerne og grov-hak de 100 gram af chokoladen og bland det i dejen. Hæld den i en smør-smurt form og bag den i oven ved 200 grader i 35 min. Når kagen er færdig, smelter man de sidste 100 gram chokolade og fordeler på kagen. Spises når chokoladen ovenpå er størknet (man kan evt sætte den i køleskabet for at få det til at gå lidt hurtigere). Velbekomme!


I made this bananacake with chocolate yesterday and it was SO good. Luckly there's still plenty left. And yes, I was too impatient to wait for the chocolate to stiffen.

3 comments:

Karina said...

Banankage ER bare awesome. Og tænkte jeg lige ville dele en rigtig fedtfattig en af slagsen (så kan man nemlig komme chokolade i med lidt bedre samvittighed ;) ) Og den smager helt fantastisk, og er meget svampet!

3 æg, 2 dl sukker, 2 tsk vaniljesukker, 2 dl hvedemel, 1 tsk bagepulver, 3 mosede bananer

æg, sukker og vaniljesukker piskes, og resten tilsættes. 45 min v. 175 grader.

Guapizimo said...

Nøøøøj den ser lækker ud!! Endnu mere fordi chokoladen ikke er størknet.

Veronika said...

hello there,

is it possible for you to post the recipe also in english? xx

Greetings from Slovakia,
Veronika