Sep 19, 2009

Medina - now in english!


Medina - You & I (english version)

I'm not affraid to admit that I've been totally in love with a song from a danish singer called Medina the last 4-5 months. It's called "Kun for mig" (in english: "Only for me") and is a about how a girl deals with a break up after she finds out that her boyfriend cheated on her. It has been a MASSIVE hit in Denmark and now they're releasing it in a english version to try to see if it will have as much succes internationally. I'm not loving the english version that much. I like that you can see they have put more money into making this video (except for her make-up - horrible!) compared to the danish version (see it bellow), but the song it self looses a lot of it's charm (and meaning?!). The whole theme in the danish version is that she finds comfort in the music and she feels that the music now only plays for her (that's why the titel in danish Kun for mig/Only for me). That whole theme is GONE in the english version. I prefere the danish version with the international video. The sound and melody is still rocking though. Do you like it?

-----------------------

Det er vist ikke nogen overdrivelse, at sige at Medinas single "Kun for mig" har været en landeplage (positivt herfra - andre mener måske anderledes) og et MONSTER hit i lille DK de sidste mange måneder. Mennesker bag mener, at single sagtens kan klare sig i udlandet, men bare kræver en "oversættelse". Derfor blev der i denne uge udgivet Medinas "Kun for mig" på engelsk der nu hedder "You & I". Jeg kan godt lide, at de har lavet en lidt mere lækkert produceret video til den engelske version (bortset fra hendes make-up - forfærdelig!), men jeg må indrømme, at sangen har mistet noget af sin charme. Hele temaet i den danske er jo, hvor skidt hun har det (men bliver ved med at fortælle sig selv og omverdenen at hun altså er okay!) og at hun finder trøst i byture og når hun forsvinder hen i musikken, hvor den kun spiller for hende. Hele det tema er GONE i den engelske, hvilket jeg ikke er vild med. Så jeg ville foretrække den engelske video, men med den danske sang. Hvad synes i om "oversættelsen"?



Medina - Kun for mig (danish - and original version)

3 comments:

G. said...

Jeg må også sige jeg bedst kan lide den danske version, håber dog alligevel hun kommer til at hitte stort i udlandet med "You and I"!

Jeg er heller ikke vild med hendes make-up, men de øreringe (det må være engle vinger) ville jeg gerne eje!!!

Lynn said...

Jeg er helt vild med den engelske version, men jeg kan godt se at noget fra den originale sang er forsvundet. Super lækker video.

Neil said...

Absolutely agree. The original get's lost in translation. Good post. Thanks.