Oct 14, 2010

Slægtsforskning - nogle tips?

Photobucket
Billede fra dr.dk

Igår så jeg et program på DR1 der hedder "Ved du hvem du er?" som helt basic hver gang handler om en dansk kendis som de så laver slægtsforskning på. Jeg blev helt bidt af det og har egentlig altid haft lyst til at finde ud af mere om min egen slægt. Mest om der var nogle skandaler tilbage i tiden eller om man er i familie (langt ude, of course) med nogle kendte eller royale. Hver familie har vel deres historier og jeg har bla. fået fortalt, at en af mine forfædre skulle være en præst fra 1500-tallet der blev anklaget for at befamle kirkegængerne (haha, det lyder som noget jeg godt kunne være i familie med). Jeg har flere gange også hørt, at vi skulle være i lige blodlinie til Gorm Den Gamle - move over, Mary! Tronen er min! Nå, men det korte af det lange er, at jeg er altså gået i gang på egen hånd. Man kan finde overraskende meget på nettet (hvis man er heldig). Jeg håber på at finde noget sjovt - evt andre ulandske aner end det lidt svenske jeg har. Er der nogle af jer der har erfarring med den slags eller har nogle gode tips i vil dele?
Jeg bruger iøvrigt programmet My Heritage som kan downloades gratis. Det smarte er, at man deler sine oplysninger med alle andre brugere i verden og hvis der fx. er to personer der matcher, så kan man se andre brugers oplysninger om personen og derved finde ud af nye oplysninger selv.


I've started to do some research about my heritage. Have any of you tried that before or maybe have some good advice?

4 comments:

Katja said...

jeg så det samme program og blev fanget i det lige som dig. Min mor er lige startet på et kursus i netop slægtsforskning og jeg skal gerne spørge hende, så jeg kan nogle tips tilbage til dig.
-Katja

fashionbysobczak.blogspot.com

Simone Hagemann said...

Det program må jeg lige have fat i. Jeg har i noget tid siddet og skrevet lidt stamtræ. Da jeg har ekstremt meget familie, som jeg ikke rigtig kender - så det kunne da være dejligt med et program til det (:

Miss Jeanett said...

@ Katja
Det må du meget, meget gerne! Mange tak :)

@ Simone
Det er super godt og gratis!

Clara Geilman said...

Sjovt. Jeg er også i familie med Gorm den gamle :)